Jääkärin morsian (2003)
Kirjoittanut: Sam Sihvo
Sovitus: Pekka Saaristo
Musiikki: Sam Sihvo, Olavi Vikman ja Outi Ollila
Ohjaus: Pekka Saaristo
Kapellimestari: Outi Ollila
Äänisuunnittelu: Jussi Sergio Väntänen
Lavastuksen suunnittelu: Pekka Saaristo
Puvut: Marjo Kallio
Koreografia: Anne-Maija Mulari
Maskeerauksen opetus: Minna Pilvinen
Kuoron ohjaus: Vesa Heimonen
Yli kaksikymmentä vuotta jatkuneen toimintansa aikana Paimion Kesäteatteri on rakentanut ohjelmistonsa suomalaiskansallisista aiheista. Suuria murroksia on kuvattu ruohonjuuritasolta, tavallisten ihmisten näkökulmasta. Linja on osoittautunut toimivaksi, ja ”paimiolaiseen laatuun” on totuttu luottamaan. Vuosi 2003 ei tehnyt poikkeusta. Näytelmäksi valittiin musiikkinäytelmä Jääkärin Morsian. Samaan aikaan tuli kuluneeksi 85 vuotta suomalaisten jääkäreiden paluusta takaisin Suomeen.
Sam Sihvon Jääkärin morsian kuvaa nuorten kapinallisten mielikuvituksellista hanketta vapauttaa Suomi ”ryssän vallasta”. Suomalaiset jääkärit olivat sotilaskoulutuksessa Saksassa vuosina 1915-1918. Koulutuksensa myötä he joutuivat ensimmäisen maailmansodan rintamataisteluihin Saksan armeijan riveissä.
Yhden historiamme käännekohdan kertominen teatterin keinoin tuli ajankohtaiseksi myös Paimiossa. Liepajan rannikkokaupunki Latviassa nousi kahviloineen ja kasarmeineen Paimion Museomäelle. Ikivihreät laulut soivat, rakkaus roihusi, ratsut korskuivat ja eurooppalainen nuoriso kamppaili kansallisen kohtalonsa puolesta.
Jääkärin morsian keräsi katsomoon ennätysyleisön. Omaisten näytös mukaan laskettuna näytelmän näki kaikkiaan 6 200 katsojaa!
Kritiikki oli jälleen kerran mieleistä luettavaa: ”Juonen yksinkertaisuudesta huolimatta – tai ehkä juuri siksi – Jääkärin morsian Paimion kesäteatterissa kehrää kuin hyvin öljytty kone: Sihvon sävelkulut luovat tuntemuksia, ja näyttelijät osaavat asiansa. Laulu kiirii duurissa ja mollissa, soitto soi puhtaasti ja esityksen kaikki muutkin osa-alueet on Pekka Saariston ohjauksessa trimmattu huippuvireeseen.” (TS 29.6.2003)
|
|
|
|
Sivun valokuvat:
Kenneth Strömberg